Thursday, July 5, 2007

Piagam Pelanggan SK. Kidurong, Bintulu.

Kami warga Sekolah Kebangsaan Kidurong Bintulu berjanji akan menumpukan sepenuh tenaga dan usaha kami bagi mewujudkan pengurusan yang berkualiti dengan memberi keutamaan kepada 4 kelompok pelanggan kami melakukan tindakan berikut.

2.3.1 Murid–murid sebagai pelanggan utama.

v Memastikan setiap orang murid mendapat kerusi dan meja pada hari pertama penggal pertama sekolah dibuka.

v Memastikan murid–murid yang layak menerima SPBT termasuk anak guru mendapat bekalan SPBT pada minggu pertama penggal pertama sekolah dibuka.

v Memastikan urusan pendaftaran murid dapat dilakukan dalam masa 30 minit bagi setiap orang murid yang didaftar.

v Menguruskan permohonan dan perpindahan keluar murid dalam masa 1 hari.

v Memastikan setiap orang murid yang layak mesti mendapat bantuan daripada kerajaan dalam tahun semasa seperti SBT dan KWAMP.

v Memastikan setiap orang murid mendapat manfaat yang secukupnya daripada kegiatan kokurikulum, program–program kebajikan sepanjang masa persekolahan mereka.

v Memastikan setiap orang murid mendapat pendidikan yang adil dan saksama daripada guru–guru yang cekap, berketrampilan dan penyayang setiap masa.

2.3.2 Guru–guru dan kakitangan

v Memastikan setiap orang guru dan kakitangan sekolah mendapat Buku Panduan Tugas kakitangan pada hari pertama persekolahan.

v Memastikan setiap orang guru atau kakitangan sekolah mendapat penerangan yang jelas tentang takwin sekolah pada minggu pertama persekolahan.

v Memastikan setiap orang guru mendapat Huraian Sukatan Pelajaran, buku persediaan mengajar dan bahan rujukan pada hari pertama sekolah bermula.

v Memastikan setiap orang guru mendapat salinan jadual waktu kelas, jadual waktu sendiri dan mengikutnya pada hari pertama sekolah dibuka.

v Memastikan hak dan kebajikan setiap orang guru dan kakitangan sentiasa terjaga dari masa ke semasa.

v Memastikan setiap orang guru dan kakitangan sekolah menikmati kemudahan yang sama sepanjang mereka berkhidmat di sekolah ini.

2.3.3. Ibubapa, masarakat setempat, komuniti

v Menerima kedatangan ibubapa dengan ceria pada hari pertama anak mereka melapor diri.

v Melayan ibubapa/masyarakat setempat/komuniti dengan ceria dan berbudi bahasa dalam masa sekurangnya 10 minit mereka memerlukan bantuan.

v Memastikan ibubapa/masyarakat setempat/komuniti dapat memupuk semangat setiakawan, kekitaan bekerjsama dengan guru–guru sepanjang masa.

v Memastikan setiap ibubapa hadir pada setiap masyurat PIBG dan setiap kali aktiviti yang melibatkan mereka.

2.3.4. PPG, JPNS/KPM (Stakeholders)

v 1.Melayan dengan mesra pegawai–pegawai dari PPG, JPNS/KPM yang datang melawat sekolah dalam jangka masa yang diperlukan oleh mereka.

v Melayan dengan mesra pegawai–pegawai dari jabatan–jabatan kerajaan atau swasta yang datang melawat atau melaksanakan program yang dikelolakan oleh pihak sekolah.

v .Memastikan surat menyurat atau arahan–arahan dari stakeholders diambil tindakan dengan segera dalam tempoh yang diperlukan.

v Sentiasa bersedia menerima segala teguran, pandangan, cadangan dan syor yang membina dari semua pihak terutamanya dari stakholders.

No comments: